Al-Hadith

June 21, 2009

kalam wasiat timbalan presiden II MMY

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum W.B.T semua..

Alhamdulillah, seinfiniti kesyukuran dirafa’kan kepada tuhan pencipta alam semesta atas setiap kurniaan yang dilimpahkan kepada kita dan nikmat yang paling besar, yang masih dirasai dan utuh dikurniakan kepada kita adalah nikmat Islam dan Iman. Mudah-mudahan kita sentiasa menjadi hamba-Nya yang bersyukur. Segala pujian hanyalah kami sandarkan kepadaMu ya Allah. Selawat dan salam kepada junjungan yang agung, Nabi Muhammad S.A.W dan ahli-ahli keluarga baginda serta para sahabat yang disanjungi serta para pengikutnya sehingga hari kiamat.

Warga Yarmouk sekalian,

Semoga kalian berada dalam keadaan sihat sejahtera. Alhamdulillah untuk sesi MMY 08/09 ini kita menerima kedatangan sahabat-sahabat baru yang menjadi teman seperjuangan dalam meneruskan jihad di bumi Syam ini. Seramai 23 orang mahasiswa dan 25 orang mahasiswi baru melangkah ke Jamiah Yarmouk pada sesi kali ini. Semoga mujahadah anda semua masih kuat! Jumlah ahli MMY untuk sesi kali ini adalah berjumlah 136 orang (56 orang mahasiswa dan 80 orang mahasiswi).



Jika dibandingkan jumlah ahli pada sesi yang lepas, ternyata kita menerima penambahan yang amat memberangsangkan. Dan jumlah ini akan bertambah dari tahun ke tahun. Harapan dari kami, semoga jumlah ini selari dengan kualiti yang menjadi harapan dari pelbagai pihak terutamanya ibu ayah yang sentiasa mengharapkan kejayaan kita.

Ya! Berkata mengenai harapan sungguh besar tafsiran yang boleh kita buat disini. Natijahnya, semua harapan yang disandarkan kepada kita haruslah kita pikul sebagai amanah yang wajib ditunaikan. Melihat kepada para graduan pada sesi ini, seramai 43 graduan berjaya menamatkan pengajian mereka dari Universiti Yarmouk pada semester kedua sesi 08/09 ini. Alaf mabruk a’laikum!! Semoga khidmat bakti yang kalian bakal curahkan di tanah air dan yang paling penting adalah untuk Islam menjadi tunjang utama di dalam hati-hati kalian. Didoakan juga supaya jihad ini menjadi jejak langkah kepada junior yang bakal bergelar senior kelak seperti kalian.

‘PULANG SENIOR MENGELIP, TINGGAL JUNIOR MENGGILAP’

Bermula dari program Sambutan Pelajar Baru (SPB), kami memulakan perjalanan pertama kami. Seterusnya, program-program di bawah MMY dan PERMAI sendiri yang telah dan yang akan kami jalankan antara objektif lainnya adalah untuk mengukuhkan ukhwah sesama ahli, maka dengan ini tidaklah akan timbul masalah junior tak kenal senior atau senior tak amik kisah perihal junior atau seumpamanya.

وعن أبي حمزة أنس بن مالك -رضي الله عنه- خادم رسول الله -صلى الله عليه وسلم- عن النبي -صلى الله عليه وسلم- أنه قال: لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحبه لنفسه رواه البخاري ومسلم.

Bermacam-macam ragam anak-anak Yarmouk dan warna-warni ini yang menghias ukhwah sepanjang kita berada disini. Ukhwah! Sesuatu yang subjektif untuk diterjemahkan namun, percayalah ianya adalah satu kemanisan yang wajib dikecapi oleh insan bernama MUSLIM. Manakan tidak, kita semua hidup dalam satu kelompok yang mana saling bergantung sesama sendiri, saling ingat mengingati dan saling mengambil berat perihal rakan-rakan kita. Kita tidak sewenang-wenangnya boleh lari dari hakikat ini kerana Adam sendiri fitrahnya memerlukan teman untuk meneruskan kehidupan dan yang paling penting untuk mencapai keredhaan-Nya.

Justeru, berbaki tidak lebih dari sebulan ini, AJK MMY memohon kemaafan dari semua andai terdapat kepincangan sepanjang kami melaksanakan tugas-tugas kami. Tidak dinafikan, keselesaan anda menjadi keutamaan kami. Namun dalam mengekalkan sesuatu kesempurnaan itu, terdapat juga rintangan yang kami tempuhi. Dan segala kecacatan terutamanya dari segi pengurusan ahli-ahli baru jutaan kemaafan kami dahulukan. Sesungguhnya semua ini menjadi pengajaran yang amat berguna kepada kami dalam meniti kesempurnaan dalam hidup ini. Asam garam dalam kehidupan ini, kesilapan mematangkan individu namun, harus diingati jangan diulangi kesilapan yang sama!

Harapan untuk kepimpinan akan datang supaya dapat menjalankan segala amanah dengan baik dan dapat memberikan komitmen yang jitu terhadap anak-anak Yarmouk sekalian. Sebagai orang yg memimpin, ingatlah anda tidak akan lepas dari segala tohmahan dunia sebagaimana pemimpin agung kita Muhammad S.A.W sendiri lalui dalam menyampaikan dakwah islamiyah. Begitu juga peringatan bagi mereka yang dipimpin, sokonglah pemimpin anda andai benar cara dan hala tujunya. Bantu serta selalulah ingatkan mereka andai terdapat kesilapan kerana mereka juga adalah insan seperti anda.

حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمَرْوَزِيُّ قَالَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ أَخْبَرَنَا يُونُسُ عَنْ الزُّهْرِيِّ قَالَ أَخْبَرَنَا سَالِمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ الْإِمَامُ رَاعٍ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَالرَّجُلُ رَاعٍ فِي أَهْلِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ فِي بَيْتِ زَوْجِهَا وَمَسْئُولَةٌ عَنْ رَعِيَّتِهَا وَالْخَادِمُ رَاعٍ فِي مَالِ سَيِّدِهِ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ قَالَ وَحَسِبْتُ أَنْ قَدْ قَالَ وَالرَّجُلُ رَاعٍ فِي مَالِ أَبِيهِ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ

Semoga segala ilmu yang kita dapat, akan dapat disampaikan kepada orang lain kerana hakikat keberkatan ilmu itu adalah apabila ianya disampaikan dan menjadi berfaedah kepada orang lain. Jaga kesihatan dimusim panas ini dan selamat kembali ke kuliah bagi yang masih meneruskan pengajian dan kepada senior yang bakal pulang ke tanah air, manfaatkan masa yang berbaki di bumi Urdun ini sebaiknya.

MMY melabuhkan tirai.

Wallahua’lam..

3 KATA BALAS:

teman-teman June 21, 2009 at 6:22 PM  

pergh!mantap ar tmbln pres 2 kite ni berucap xpjg.sungguh membawa mkne dan moga jadi pnduan wt kite sume.hehe.hrpnye lehla lanjutkn ucapan mase mjlis ramah mesra bersama AMT MMY rabu ni.=)

si sedih June 21, 2009 at 6:27 PM  

'MMY melabuhkan tirai'cam sedey je ngn kalam wasiat mu itu.ku terasa sayu.isk33.trime kaseh bnyk wtmu kerana sudi mmbantuku dlm gerak kerja.

shafiqah June 22, 2009 at 12:00 AM  

program malam tu kene bagi masa untuk tmbalan MMY kite ni bercakap..Jangan mengharap usaha dan bakti tu yang jadi buahan mulut..

Ibarat sepohon pokok, kita adalah tunjang, buah adalah hasil.. umpama kita akar yang mengukuhkan pokok dan dahan itu.. akar tidak nampak, tapi keutuhan pokok itu serta buahnya yang nampak..

serupa la dgn kita. Biar orang tak nmpak usaha, tapi tujuan itu jelas, dan islam itu terpamer indah..

wallahu a'lam..

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP