Al-Hadith

June 26, 2009

Hidup dan Motor..

Bismillahirrahmaanirahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Alhamdulillah, bersyukur kepada Ilahi dengan nikmat yang tidak putus2 dariNya, kita masih lagi dapat bernafas, masih dapat berjalan, masih dapat bergelak tawa. Tidak dapat kita tuliskan satu2 nikmat kurniaan itu. Sungguh banyak, dan tidak putus2 nikmatNya kepada kita. Bersyukur, itulah semampunya kita lakukan sebagai hamba.. Bersyukur dan bersyukur.. Alhamdulillah!!!.. dan dengan nikmat dari Allah itu juga, saya ingin berkongsi sesuatu dengan kalian, moga bermanfaat!!




Hadith dari vdeo di atas ini biasa di perdengaran kita. Tapi sejauh mana pembawaan kita dalam maksud sebenar hadith 6 dari hadith 40 Imam Nawawi ini?? Lalu, saya bawakan anda suatu perumpamaan.. Perumpamaam apa yang saya ngin kongsikan itu??

Adakah anda setuju jika saya katakan Hidup ini Umpama Sebuah Motor??!! bagaimana??

Bayangkan!!! sebuah motor idaman anda.. Punyai 125cc, atau 250cc, atau 500cc, atau 700cc, atau 1200 cc dan beberapa lagi cc yang wujud.. Motor idaman anda, Yamaha.. Kawasaki.. Honda.. Yang punyai enjin berkuasa tinggi, gear yang power, komponen2 dalam motor itu juga yang mantap2 belaka..


Lalu persoalan yang muncul disini adalah, "Apakah perkara yang paling penting dalam menggerakkan motor impian anda tersebut?? Cukupkah dengan hanya punyai enjin yang power itu sudah mencukupi untuk anda sampai ke destinasi?? atau adakah dengan mengisi minyak mahal untuk menjaga enjin itu juga sudah mencukupi untuk anda menggerakkan motor itu??

Pemandu?! Ya, pemandu. Itulah perkara yang paling penting dalam menggerakkan motor. Saya tidak punyai masalah jika ada yang tidak bersetuju, namun hakikatnya, sebegitulah!! Apa guna jika punya enjin yang mantap2, tetapi tidak ada pemandu yang memandu kenderaan tersebut?? ianya hanya menambahkan koleksi di kedai besi buruk, ya kan??

Begitulah hadith, ayat terakhir dalam video yang telah saya sertakan diatas,

Beware, in the body there is a flesh; if it is sound, the whole body is sound, and if it is corrupt, the whole body is corrupt, and behold, it is the heart."


Sesungguhnya dalam tubuh manusia ada segumpal darah. Apabila gumpalan darah itu baik, maka baiklah seluruh tubuhnya dan apabila buruk, maka buruklah pula seluruh tubuhnya.


Pemandu motor itu harus punya halatuju dan perancangan untuk ke destinasi. Jika dipandu ke tempat yang mendatangkan manfaat, maka manfaat lah yang dikecapi, sebaliknya jika pemandu itu membawa kearah kemaksiatan, maka maksiat jualah yang diperoleh.

Jadi, bergantunglah kepada pemandunya untuk memandu motor itu ke jalan yang dipilih, samaada keburukan atau kebaikan. Jika pemandu itu membawa ke jalan yang benar, tiada kesesatan, tidak berlopak, tidak berlecak, maka motor itu akan sampai ke destinasi dengan keadaan yang masih elok. Tapi sekiranya, pemandu itu membawa motor itu dengan tidak berhemah, menjadi rempit jalanan, melalui jalan yang berlopak, maka keadaan motor itu setelah sampai ke destinasi sudah tentunya dalam keadaan yang kotor, ya kan??

Lalu, timbul pula persoalan, kita digalakkan untuk sentiasa mentajdid niat, jadi, apakah persamaannya pula dengan perumpamaan kehidupan dengan motor ini?? Niat, yang harus sentiasa ditajdid itu adalah MINYAK!! minyak itu yang harus diisi selalu, jika habis, isi lagi, habis, kemudian isi, habis dan isi, dan begitu seterusnya. Minyak yang bagaimana kita mahu gunakan untuk menjadi pelincir pada motor??kita sendiri yang pilih. mahukan yang bagus, PETRONAS.. SHELL.. ESSO.. terpulang.. dan tempat2 untuk mengisi minyak itulah pentarbiyahan hati kita.. Sudah tentu anda mahukan minyak yang terbaik untuk motor anda, jadi bersama lah mentarbiyah hati dengan cara yang terbaik..

Sekadar perkongsian, wallahu a'lam.

kredit ilham : mohd aizuddin.
Soalan2 mengapa tidak ibarat saja kehidupan seperti kenderaan lain, kereta, kapal terbang atau sebagainya, saya hanya punya satu saja jawapan, iaitu : terserah saya!!

1 KATA BALAS:

Anonymous June 29, 2009 at 7:43 AM  

balik rehlah tayar pecah, tapi pemandu dan penumpang ada kaki berjalan sendiri balik ke rumah..tayar juga adalah peranan penting, tapi pemandula mesti bijak mnghadapi masalah n bijak susun strategi..

=P.. bersama kamu.

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP