Al-Hadith

July 5, 2009

Jamaah vs Assobiyah

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Alhamdulillah, kepada Allah kita bersyukur di atas segala nikmat kurniaanNya masih lagi dapat menghirup udara soifi kali ini. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW serta para sahabat juga pengikut2 acuan dan bimbingan Al-Quran dan As-Sunnah sehingga akhir zaman. Semoga kita semua ditempatkan di kalangan orang yang soleh serta diredhai, Insyaallah..

Waktu ini sedang hangat dengan gerakan2 kerja program mesyuarat agung tidak kira BKAN(Badan Kebajikan Anak Negeri) atau PZ(Persatuan Zon), malah MPPM sendiri juga bakal mengadakan mesyuarat agung (Karnival Kebudayaan dan Akademik & Mesyuarat Agung - MEKAR). Saya tidak mahu menyentuh soal siapa yang layak dalam pentadbiran, SPR, itu dan ini, seharusnya sudah boleh berfikir siapa yang layak dalam menggerakkan dan melicinkan pentadbiran persatuan, saya yakin ramai sudah yang bicara soal itu, baca ini (Naqeb), ini (Senior Syafiq) dan ini (Ustaz Shahrul Ifwat).. Lalu, apakah yang ingin saya bicarakan melalui kalam bisu ini?? Teruskan membaca..


Mungkin anda pernah dengar Taddud Jamaah. Apakah yang dikatakan dengan taaddud jamaah?? apakah konsep sebenar taadud jamaah?? adakah ia dibolehkan?? berlandaskan apa ianya dibolehkan?? Di Jordan ini, wujudkah taaddud jemaah??

Taddud jamaah, adalah kalimah arab yang membawa maksud jamaah yang pelbagai. Adakah jamaah dan asoobah membawa maksud yang sama??Apakah yang dimakksudkan dengan asoobah?? Asoobah adalah suatu kumpulan punyai lebih kurang 20 orang, dan kumpulan itu bukanlah suatu badan organisasi, dan ia lebih terkenal pada zaman jahili dahulu dengan kumpulan atau puak dan sifat yang selari dengan mereka adalah assobiyah atau berpuak.. kalimah assobiyah itu adalah kembali kepada asoobah, diambil dari kalimah asoobah..

Jamaah pula, bagaimana?? jamaah adalah suatu badan berorganisasi yang didalamnya terdapat qanun atau qoror atau kalimah yang seumpama dengannya. kalimah jam'iyyah (persatuan) adalah diambil dari kalimah jamaah.sudah tentu didalam itu juga terdapat penasihat, presiden, timbalan juga orang2 yang menggerakkan jamaah itu, tapi tidak perlulah kiranya saya hendak menyebut satu2 itu sedang anda juga sudah tentu arif tentang apa yang dikatakan jamaah.. Cuma apa yang saya mahu bawakan ialah tentang perbezaan kalimah asoobah dan jamaah, itu saja. Noktah!!

Taddud jamaah, di Jordan ini saja, punyai Persatuan Zon dan Badan Kebajikan Anak Negeri. Mungkin anda tidak menganggap kepelbagaian persatuan di Jordan ini sebagai jamaah yang pelbagai, kerana itu adalah untuk memudahkan pelajar2 disini, bergerak dibawah mantiqah, punyai masalah rujuk ketua mantiqah,dan itu dan ini, dan dalam PERMAI sendiri juga wujud 2 cabangan persatuan lagi bagi memudahkan urusan jamiah, yang anda kenal sebagai MMY (majlis mahasiswa yarmouk) itu.. walaupun gerakan2 itu bergerak di bawah lembayung MPPM yang satu, ia tetap melebihi dari satu, dan wajar dinamakan jamaah yang pelbagai!!

Kita tidak boleh langsung mendakwa jamaah yang kita diami inilah yang terbaik, punyai saf pimpinan yang mantap, punyai ahli2 yang berfikiran matang dan jauh, tidak ketinggalan dan kesemua itu. Seharusnya kita bersifat terbuka dalam menerima jamaah yang lain, jika tidak, berlakulah disini sifat asobiyah didalam jam'iyyah. Bagaimana?? Lihat ya!! Anda sedang berada di dalam jamaah(badan berorganisasi), dan memikir hanya jamaah itu sahaja yang benar, hanya jamaah itu sahaja yang betul, jamaah itu sahaja yang tepat pandangannya,hanya jamaah itu sahaja!! lalu disitu telah wujudnya sifat asobiyah yang seharusnya kita tak perlukan di dalam jamaah dan seharusnya diperlukan dalam jamaah adalah sifat kebersamaan.. dan sifat asobiyah, sifat inilah yang telah melanggar konsep jamaah!!

Bagi saya, saya tiada apa2 masalah dengan taaddud jamaah itu, malah lebih senang, apatah lagi jika membuat program bersama, anjuran sekian sekian..., kelolaan sekian sekian... tapi untuk itu haruslah fleksible ya. Andaikan buat program anjuran bersama, tapi yang hanya ditonjol disitu hanya disebelah pihak sahaja, bukankah ia akan mengecilkan hati pihak yang stau lagi. Kcil hati itu perkara kecil, kaum hawa yang selalu sedemikian, tapi apakah pihak yang satu lagi itu akan merasakan kebosanan yang amat sangat kerana tiada apa yang menarik tentang mereka mahu ditonjolkan. Jangan fikir kita bahagia bernaung di bawah jamaah itu, org lain juga bhagia melihat kita disitu.. Tidak!! lain orang, lain ragam.Dan amat payah untuk memuaskan hati semua pihak, tapi sekurangnya, lakukanlah yang terbaik bagi memuaskan hati semua pihak!!

Dan didalam MMY sendiri, punyai anjuran yang disebut2 namanya yang bagi saya gelaran2 bagi anjuran2 itulah boleh juga dikatakan pemisah. Yang sebenarnya gelaran2 anjuran itu bukanlah menjadi tembok pemisha kita andai wujud diantara kita hormat menghormati. Satu pihak diajar dengan cara mereka dengan sebegitu, dan satu lagi pihak dengan cara yang sebegini. Memang amat payah menyatukan dua pemikiran dalam satu jamaah, masing2 punyai pemikiran yang berbeza, namun bukanlah itu suatu perkara yang amat besar jika kita bersama andai hormat menghormati itu dijadikan jalannya.Dan penyatuan kita dengan berlainan fikrah inilah sebenarnya dapat menaikkan MMY sendiri. ya, bukan??

Fahami dengan benar konsep jamaah, wujudnya taddud jamaah bukan untuk bertanding siapa yang hebat, siapa yang lemah, siapa yang menang, siapa yang kalah, siapa punyai ramai ahli, siapa yang tidak, bukan semua itu!! Sebaliknya carilah titik persamaan antara kita, jauhkan pertelingkahan, tidak puas hati, pergaduhan, itu semua buangkan dan campakkan sejauh mungkin..yang penting, dihadapan jamaah itu adalah KEIZZAHAN ISLAM!! kita bersaing demi KEMULIAAN ISLAM!! Jika islam diletak atas kepala, pertelingkahan itu semua tidak akan wujud kerana islam tidak ajar untuk sebegitu!!!

Lalu, tindakan kita selepas ini??!! Fikirkan..

Maaf kerana telah menyentuh sedikit isu sensitiviti di kalangan ahli. Andai bukan ini adalah dari saya, sudah tentu saya juga akan terasa sedikit dengan entri kali ini, tapi inilah yang harus diterima, dan renung2kan ya!!


9 KATA BALAS:

syphoon July 7, 2009 at 12:45 AM  

boleh baca artikel ini

http://ibn-ali.blogspot.com/2008/07/yang-mana-kita-mahukan.html

juga ini

http://ibn-ali.blogspot.com/2008/11/berbalah-atau-bercambah.html

wallahua3lam

Anonymous July 7, 2009 at 4:39 PM  

Salam..

taadud jamaah dlm erti kata lain tidak muncul dlm satu entiti msyarkt yg sama.bahkn ianya wujud disebbkn prbezaan tmpt,kwsan,bidang,kepercayaan dan seumpamanya.

justeru,penggabungn idea dan fikrah amt penting agr dpt mggerakkn ISLAM dlm setiap gerakan.

Asobiyah merujuk kpd sifat sesuatu jemaah yg hanya memandang jemaah itu shja adalh yg terbaik..

(xdtg pgrm org lain,pgrm tertentu je bru dtg,brgaul sesama sendiri,x amik pusing masalah org sekeliling,dll)

demikian itu, utk mnjadikn diri kta sbgi mahasiswa yg 'matang berfikir', kita sewajarkn mnjadikn diri se'fleksibel' yg mgkin walau dimana kta berada.

(sambil2 mengingati diri dan rakan2)

shafiqah July 7, 2009 at 9:46 PM  

jam'iyyah sifat bg jamaah,
assobiyah sifat bg asobah..

jam'iyyah adalah persatuan, disitu wujud kebersamaan dengan jam'iyyah yg lain, sedang asssobiyah adalah fanatik terhadap sesuatu kaum dan konsep itu adalah berlawanan dengan jam'iyyah..

pemikiran yang lain2 itu, kita haruslah raikan, bukan mentertawa dan mengejek seolah idea itu menjelekkan. Nampak silap, jangan dijeling2 sahaja, tapi toleh dan pandang terus, serta pimpinlah ke jalan yang benar!! semoga sama2 dapat menfaat..

Anonymous July 8, 2009 at 11:55 AM  

sbonarnye...den x stuju yg peqah guno misalan kato yg ado PZ dan Bkan2 tu..sbg satu assobah..padahal itu salah satu dr jamaah yg satu...krn bernaung di bawah MPPM..dan kesemuonyo borgorak dlm satu matlamat yg samo..bukan po..cubo kito lihat dlm khilafiyah dulu..adokah jiko ado gabenor2 di kawasan2 tortontu dikiro assobah gak..sdgkn dorg tu bawah satu khalifah? sgt la x topek nk guno misalan tu..

assobah ni..jiko len fikrah baru kiro assobah..botui kan? dok khilaf sket jo..buek jemaah baru..cmno tu..ha...yg tu baru kiro assobah??.. do pam?

malameh July 8, 2009 at 3:08 PM  

saya setuju ngan nomos n9 ni..pz n bkan adalah cabang..cam satu tubuh tapi ada tngan ada kaki...nk mudah kerja,tolong menolong...tp hadaf nya tetap satu...

"Asobiyah merujuk kpd sifat sesuatu jemaah yg hanya memandang jemaah itu shja adalh yg terbaik.."ni mcm lebih pada ta3assub...lantas bergaul sesama mereka..tarbiyah dikalangan mereka ...(semua org berhak dapat tarbiyah,jgn pilih bulu)..

perbezaan perndapat kita raikan...xyah nk berjemaah baru...bukannya mmy atau permai atau mana2 persatuan kat sini langgar hukum Allah(sampai nk wat jemaah baru)....mana yang kurang kita cuba tampung...saling menyaling...xyah nak kuar pastuh wat jemaah baru...tuh dah menimbulkan perpecahan...kalo berpecah ni buruk kesannya...

kepelbagaian fikrah itu adalah keunikan dan kelebihan selagi kita pandai berta3amul dan memikirkan kepentingan masyarakat umum lebih dari kepentingan pihak2/individu tertentu...

semoga tsabat atas perjuangan...iklaskan hati ini yaAllah....

mmy dihati...katakan tidak pada ta3assub..

shafiqah July 8, 2009 at 4:01 PM  

saya tak kata pn BKAN dan PZ tu asoobah.. sila selami dengan benar2 ayat ini "walaupun gerakan2 itu bergerak di bawah lembayung MPPM yang satu, ia tetap melebihi dari satu, dan wajar dinamakan jamaah yang pelbagai!!"

saya kata itu wajar dikatakan taadud jamaah dan saya tak kata asobiyah!! jelas??!! baca smpai habis ya! =)

cikkembong July 8, 2009 at 9:29 PM  

ia tetap xleh kata ta3adud....sebb kalo tgn tu dari satu badan,kita xkan namakannya badan yang yang pelbagai....sbb pz n bkan tuh umpama tgn n kaki(yang membantu)yang berasal dari satu badan yang sama(mppm)....itu bukan ta3adud..tuh nama nya furu3...sekadar berpendapat..

jembedjembe July 8, 2009 at 10:12 PM  

furu3???..juzu ok dok??...heheh...

.............................

tapi saya lebih suka menarik point yang ingin disampaikan supaya semua kita bersatu....bab mppm ke apa ke...sila tnya mppm...

bersatulah semua...jgn dipecahkan kesatuan yang ada...walau dari mana pon kita dtg..tajaan,negeri,uni,dan apa2 lagilah..tp kita masih bertuhankan tuhan yang satu,agama yang satu..islam...

bersatulah dalam islam dan iman.....korang mmng best...mmy dihati...

cik kempis July 9, 2009 at 5:09 AM  

tak perlu kiranya kita membahaskan hal juzu' wal furu3 itu.. hal mppm, anda lebih arif.. (cam aku tau je sapa cikkembong merangkap jembedjembe tu) =P..

yang ingin disampaikan ialah kita bersatu, ya itu yang benar!! saling berlapang dada, jangan rasakan diri saja yang terbaik, tidak puas hati itu dibuang jauh, saling bekerjasama, yang buruk itu ditolak tepi..

Jika merasakan mesra kalian dengan sahabat2 itu seperti adikk beradik, luskan lagi, tambahkan lagi bilangan adik beradik kalian itu kepada seluruh ahli mmy.. lebih indah, bukan?? kemesraan yang dirasai oleh semua..

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP