Al-Hadith

July 20, 2009

Israk mikraj- kesedaran agung!!

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

18 Julai 2009, alhamdulillah telah berlangsungnya Mesyuarat Agung kali ke7 Persatuan Mahasiswa Malaysia Irbid (PERMAI), Jordan. Semoga saf pimpinan yang baru ini bakal menggegarkan dan lebih melicinkan pentadbiran PERMAI yang saya kira sangat berpuas hati pada tahun ini. Kepada saf pimpinan yang baru, tahniah diucapkan, kalian adalah orang yang beruntung dan berkhidmatlah sehabisnya. Sesungguhnya sekecil2 amanah itu pn akan disoal di akhirat kelak!! semoga dimudahkan segala urusan di dunia ini juga di akhirat, amin..

Ketika mana kalian memikul satu bebanan yang baru, yang lebih berat barangkali dengan jumlah warga PERMAI yang bakal meningkat ke angka 600, ayuh kita mengembara hati dan ingatan kita pada sejarah yang tercatat 1430 tahun yang lalu. Apakah peristiwa itu?? Itulah peristiwa Israk dan Mikraj.

Ayuh, kita telusuri satu2 kalimah itu dulu ya!

Israk - Suatu perjalanan di malam hari (disebut dalam sirah 2/3 malam), yang Allah perlakukan kepada Rasulullah SAW dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa dengan menaiki Buraq.

Mikraj - Lawatan secara berperingkat ekoran dari peristiwa israk, bermula dari Baitul Maqdis ke lapisan2 langit seterusnya ke langit yang tertinggi iaitu 'Sidratul Muntaha'.

Banyak yang kita peroleh jika dikaji diselidiki peristiwa israk mikraj ini. Tidaklah pula saya ini pakar dalam bidang sejarah nabi, namun mahu saya kongsikan dua perkara besar yang sangat penting dalam kehidupan, yang sangat masyhur, dan terdapat dalam peristiwa ini.. Itu adalah, PALESTIN dan DAKWAH!! dan semestinya solat itu juga, tapi tidak perlu kiranya saya menyentuh perihal solat itu, yang saya kira kalian sudah tentunya hadam tentang solat itu!!

PALESTIN!!
Ya, Palestin. Palestin adalah tempatnya dimana Rasul dinaikkan ke langit, dengan menaiki Buraq. Buraq ini, didalam suatu penceritaan, ia adalah seekor binatang syurga yang sentiasa sedih. Dan ia akan terbang sekiranya nabi yang menunggangnya. Jadi, ketika mana Allah telah memilih haiwan itu yang bakal jadi tunggangan nabi, maka ia gembira, dan sudi sangat untuk membawa Rasul jumjungan kita mengembara ke langit, dengan kelajuannya yang tiada tolok banding. Tiada alatan yang kelajuannya setara dengannya, roket atau apa2 pun, tidak akan sama!!
(Ini hanya penceritaan, hadith mengenainya tidak pula ditemui, jika ada sesiapa yang mengetahui lebih tepat tentang cerita ini, harap boleh dikongsi)

Palestin itu milik kita, milik umat islam!! Ramai nabi pernah mendiami kota ini, antaranya nabi Ibrahim A.S., Nabi HArun A.s, nabi Yahya A.S dan ramai lagi, dan mereka semua membawa panji dustur yang sahih dari ilahi, namun telah dipesongkan oleh tangan2 kristian dan yahudi.. Disini Rasulullah mengimami solat untuk kesemua para rasul, dan disini juga tempat kritian membawa ajaran sesat berdusturkan syaitan laknatullah!!

Dan kini, saudara2 kita disana, ditindas dibunuh dihempas, kemelutan yang tidak tahu bila akhirnya, dimana penghujungnya. Tempat termulia umat islam, kini berpercikan darah umat islam, dilolong suara jeritan umat islam, teriakan kepayahan umat islam. Malu bukan rasanya hendak bertemu Rasulullah, dalam keadaan tanah suci itu menjadi tempat penumpahan darah!!

Kedua, tentang DAKWAH!!
Lihat saja bagaimana sekembalinya nabi ke bumi, menceritakan tentang perkara ghaib itu, hanya segelintir sahaja yang menerima, lantas berhijrah ke Taif berpendapat disana mudah untuk berdakwah. Dan ternyata sangkaan itu hanya sangkaan semata. Setibanya disana, baginda dibaling dengan batu, sehinggakan luntur sedikit semangat para pendakwah ketika ini. Namun dikuatkan dengan janji2 Allah, dan mereka tetap meneruskan dakwah dan istiqamah pada jalan Allah!!

Lihatlah bagaimana Rasulullah dan para sahabat berjuang habis-habisan untuk berdakwah demi menegakkn agama islam yang nyata sempurna ini. Kita pula??Apakah sumbangan kita terhadap islam kini??

Kita hanya akan mendapatkan semula tanah Al-Quds itu dengan satu cara, iaitu dengan menyelami dan mengemalkan konsep "kehambaan kepada Allah", dan bukan menjadi hamba nafsu, hamba wang, hamba harta, yang akhirnya harta2 dunia itu yang memakan islam. Masakn tidak, lihat saja gerakan yang kononnya dahulu berjuang mempertahankan palestin, tapi kini, menjadi hamba Amerika Syarikat pula, semua demi harta dan kepentingan sendiri..

Moga bersama mengambil iktibar dari peristiwa israk mikraj ini. Jadikan malam ini, malam titik tolak kita bermuhasabah untuk lebih mengenali dan menyayangi islam!! semoga bersama dapat memacukan gerakan dakwah islam agar kehangtannya masih lagi dapat dirasai..

Sekian sahaja dulu buat masa ini. Moga2 bersama mendapat manfaat!!
Sahabat2, jangan lupa ya, program Palestin kita, 23 julai di dewan abu ain.

0 KATA BALAS:

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP